I form

Annons

Byter bloggportal

Nu finner ni mig istället på vimedbarn.se under namnet fitnessangelica.vimedbarn.se .

Hjärtligt välkomna att följa mig där istället :).

Bloggheader

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Perpektiv på hur bra du & jag har det

Här sitter antagligen du och jag, vid en dator/smartphone / platta eller liknande. VI har internet, så vi har nog mat för dagen också. 
Vi vet om att alla inte har det så, att fattigdom strömmar i världen…med det är så långt ifrån. Vi har det bra här i Europa..eller? 

Ush.. förra veckan och helgen spenderade jag och min familj 5 dagar i Polen. Vi var där för att överraska min polska släkt och visa upp vårt lilla mirakel. Jag hade verkligen ett par riktigt mysiga dagar. Ju äldre jag blir, desto viktigare betyder mina släktingar i Polen för mig. Jag är jätteglad över att vara uppväxt i två kulturer och att jag behärskar Polska som ett extraspråk. 

Hur som helst, en av dagarna tog vi en tur till ett köpcenter, ganska stort sådant. Efter ett tag tog vi oss till foodcourten och beställde in mat, hade rätt trevligt och skrattade medan vi åt och gullade med Eliza. Plötsligt kommer det fram en kvinna med barnvagn och berättar för mig på Polska att hon samlar in matrester. Hennes barn fick ingen mat på hela dagen igår. Hon har tårar i ögonen och rösten darrar. 
Det tar några sekunder innan jag svarar, jag blir så chokad. Här sitter jag med en jättestor baguette som jag troligtvis inte kommer orka äta upp och där står hon och frågar om hon kan få mina rester? Hon bad inte ens om pengar som vi kanske annars är vana vid att människor gör… 
När chocken väl lagt sig och vi räckte över den maten vi hade, jag rotade snabbt fram i mina fickor några pengar och räkte över till henne,  tog hon tacksamt emot samtidigt som hennes tårar flödade ner för kinderna. Och lika snabbt som kvinnan dök upp, försvann hon vidare med sitt barn. 

Vi blev båda tysta och otroligt rörda. Det bara kändes så himla hemskt. Vi kunde verkligen se hur kvinnan led, det syntes så väl i hennes ögon. Hon var bara en mamma som ville ge sitt barn mat. Jag försökte förestställa mig att inte kunna ge Eliza mat på en dag… hur hade det känns? Mitt lilla fina barn som jag satt till världen och lovat att jag ska älska, ta hand om och skydda. Jag hade väll gjort samma sak, gett mig ut och börjat tigga… 

Precis innan det hände, upptäckte jag att min ena bröst hade läckt mjölk över hela tröjan. Jag skulle precis säga att vi får gå och köpa en ny tröja till mig….den där tröjan behövdes inte mer efter kvinnans besök vid vårt bord!! 

 

familj1_10205823367331697_6364572456004783864_n
Jag är så himla tacksam för min familj jag fått!! 

 

Annons
Kommentera (1)

Kommentera

Se fler...

Ner mot 60

Denna veckan måste jag ändå skryta med att jag tränat på lite extra och hållit i kosten bra.
Jag vill gärna slå Linus innan vår resa och ju mer jag går ner i vikt desto mer vill jag få tillbaka min styrka och form. Hur jag än gör så blir det lite tävling i huvudet på mig.
Jag motiverar mig själv på det sättet.

Idag körde jag 30 min cardio och ett axelpass därefter.
Mina axlar har alltid varit min svagaste punkt på kroppen och nu ser de riktigt klena ut tycker jag :P. Så att jag försöker träna igenom dem i alla fall 2ggr i veckan ordentligt.

I veckan läste jag också en bok jag hade beställt, näringslära för personliga tränare tror jag den hette.
En hel del nyttig repetition men också lite nya saker jag fick lära mig.
En bra repetition för mig var kolhydraternas betydelse före och efter träning.
Det är så lätt eller rättare sagt modernt just nu att strypa kolhydraterna. Visst, man kanske går ner i vikt men det är verkligen inte optimalt om man vill få några styrke/muskel-resultat i all sin träning som man gör.
Faktum är att man ska minst ,enligt boken, mellan 1,2-4gram/ kg kroppsvikt (beroende på träningsintensitet) få sig snabba/medelsnabba kolhydrater efter avslutat pass för att musklerna ska få
sin återhämtning.

Jag har tidigare under mina tävlingsår satsat på att äta 1gram kolhydrater/kg kroppsvikt efter passet.
Det betyder att väger jag 60kg , ska jag ha i mig 60gram rena kolhydrater.
Det är ungefär lika mycket som 2 riskakor, 1 banan och 1msk honung .
Just denna mixen är väldigt god efter ett avslutat gympass.
Bred på honungen över riskakorna och skiva över bananen mums ;).
När man kommer hem efter passet är det bra att inta protein också. Behöver inte alltid betyda proteindrink. För min del blev det 150 gram köttfärslimpa med stekt, strimlad vitkål :).

IMG_8297.JPG
kroppen förändras mycket under graviditet. Otroligt vackert när man väl är gravid i för sig tycker jag :).

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Barngröt

IMG_9362.PNG

Jag gör Elizas gröt enligt receptet nedan:

1/2dl havregryn mixas med en mixer så att det blir så mjöligt som möjligt.

Därefter blandar jag i 2tsk paltbröd för att järnberika gröten.

Detta kokas ihop med 1 dl vatten.

Därefter portionerar jag ut gröten i små plastburkar.
Philips avent har superbra lagom stora plastburkar som jag använt tidigare för att förvara bröstmjölk och nu mat.
De är BPA fria dessutom.

Jag toppar gröten med antingen plommonpuré eller idag mixade jag ihop banan med lite vatten som jag hällde över för att det skulle bli så slätt som möjligt :).

När jag ska värma upp gröten, lägger jag plastburken i hett vatten.
Jag försöker undvika micro eftersom jag själv inte micrar så mycket mat till mig själv heller.
Det kan låta så överambitiöst men jag har bestämt att Eliza ska få äta så som jag själv vill äta.
Hon kommer få färdigmat då och då, precis som jag äter pizza ibland men annars försöker jag ”leva som jag lär” även med min lilla dotter :).

Men jag håller med dig Anna, att denna gröt blir nog inte lika slät som den köpta.
Eliza har inte fått smaka på den köpta och därför inbillar jag mig att hon inte vet bättre 😛

IMG_9339.JPG

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Amningen

Någon här undrade om jag ammar än, det gör jag men jag delammar.

Amning är för vissa så känsligt ämne. Det var det för mig med, nu har det lagt sig lite.
Jag ville så gärna helamma i början och det funkade ju fint med amningsnapp i början och efter några månader kunde vi ta väck den.
Efter tre månader fick Eliza ersättning första gången efter att varit ledsen flera kvällar i rad.
Detta var jättejobbigt för mig faktiskt. Jag ville ju ge henne mat så som ”vi är skapade för att ge”. Och ju mer närstående påpekade att jag ska ge ersättning, desto argare blev jag och väldigt ledsen dessutom.
Jag fick veta av en barnpsykolog på BVC att detta är normalt för mammor, mat är ett känsligt ämne helt enkelt och vi mammor har den här modersinstinkten som gör oss aggressiva mot omvärlden i början :).
Hur som helst så blev det ju bättre efter ett tag när jag märkte att Eliza mådde bättre och att vi behövde inte sluta amma bara för vi blandade in ersättning.

Idag ammar vi mest på natten & morgonen. När jag äter frukost får Eliza barngröt som jag själv gör till henne och därefter fortsätter vi med bröstmjölk till ca 17 tiden då hon önskar hellre flaska.
Ska jag vara ärlig så känns det som hon inte äter så ordentligt efter gröten, hon krånglar en del vid bröstet så för min del känns det tryggt att fylla på med flaska på kvällen.

Jag har börjar fundera på när jag ska sluta amma.
Jag tycker det är otroligt mysigt NÄR hon inte krånglar och skriker, vilket är på natten och på morgonen. Så frågan är om jag kanske ska behålla de två måltiderna och ge ersättning/mat resten?
Får se hur jag känner när månaden är slut.
Eliza kommer ”tyvärr” inte få välling från sin mor :P, men det finns ersättning för barn 6 mån + och 9 mån + som inte innehåller mjöl och stärkelse.
Hon kommer att få i sig gluten på andra sätt som jag anser känns bättre för hennes lilla mage.

Mitt självförtroende som mamma har verkligen växt på sistone, jag är inte alls lika orolig för göra fel längre. Har börjat lita på att jag vet vad som är bäst och det känns så skönt.
Jag tror de flesta kommer dit efter ett tag :).

Idag har vi kört ett Flowin pass hemma. Jättebra bålstabilitetsträning för min del.

IMG_9358.JPG

Annons
Kommentera (2)

Kommentera

  1. Lena

    Oh, jag förstår precis hur du känner. Har själv en 4 månaders och hon har behövt ta ersättning under två dagar, men jag var såå ledsen över det. Trodde aldrig det kunde vara så känsligt, men det är det! Starkt av dig att stå på dig. Man vill ju såklart att sitt barn ska må så bra som den bara kan.

  2. Anna

    Hej!

    Hur gör du din dotters gröt? Min son ratar hemmagjord gröt. Tror det är konsistensen som är grejen. Köpegröt blir mer len.
    Håller med dig om vällingen!

    Anna

Se fler...
stats